خواص شگفت انگیز کره نارگیل
خواص شگفت انگیز کره نارگیل

نارگیل یکی از میوه های پرخاصیت است که خواص غذایی و دارویی فراوان دارد که از هر بخش آن مواد مختلفی مانند آب نارگیل، شیر نارگیل، روغن نارگیل، شهد یا شکر نارگیل و حتی آرد نارگیل به عمل می آید. از نارگیل به عنوان درخت زندگی نام می برند، زیرا می تواند اکثر نیازهای یک فرد را برطرف کند. از این گذشته، یکی دیگر از خاصیت های این میوه، کره نارگیل است که اکثر افراد نسبت به آن شناخت کافی ندارند. اکثر مردم با روغن نارگیل آشنا هستند ولی با کره نارگیل نه. روغن نارگیل در هوای محیط جامد است و در اثر حرارت به صورت مایع در می آید و عطر نارگیل از آن استشمام می گردد. اما کره نارگیل اگر چه در هوای محیط جامد است اما در اثرات حرارت کمی نرم تر می گردد و عطر تند نارگیل از آن استشمام می گردد. روغن نارگیل، مناسب آشپزی است. می توان از آن در دمای متوسط تا دمای بالا برای پخت و پز استفاده نمود. این روغن برای مصارف بهداشتی و زیبایی نیز کاربرد دارد. روغن نارگیل از چربیهای اشباع تشکیل شده است. کره نارگیل نیز از نارگیل کامل تولید می گردد، بنابراین کره ی نارگیل نیز همانند روغن نارگیل حاوی چربیهای اشباع شده می باشد. در کره ی نارگیل مواد مغذی وجود دارد که در روغن نارگیل وجود ندارد. برای مثال فیبر در کره ی نارگیل به وفور وجود دارد. در ادامه به بررسی خواص بی شمار کره نارگیل می پردازیم.

ارزش غذایی کره نارگیل (33 گرم)

کالری : 186
چربی : 18 گرم
کربوهیدرات : 7 گرم
پروتئین : 2 گرم
فیبر : 5 گرم

فواید دارویی و درمانی کره نارگیل

1. لاغری و کاهش وزن

شاید برای شما هم عجیب باشد که خوردن چربی به لاغری و کاهش وزن کمک می کند اما باید بگوییم که مصرف چربی های سالم مانند کره نارگیل که حاوی مقادیر بالای اسید های چرب ​​زنجیره متوسط هستند به بهبود متابولیسم بدن کمک کرده و با افزایش کالری سوزی باعث لاغری و کاهش وزن می شوند.

2. تقویت سیستم ایمنی بدن

مقادیر بالای لوریک اسید موجود در کره نارگیل به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش می دهد.

3. ضد میکروب طبیعی

کره نارگیل به دلیل مقادیر بالای لوریک اسیدی که دارد، دارای خواص ضد باکتری و ضد ویروسی قوی بوده و خطر ابتلا به عفونت های ویروسی مانند آنفولانزا، سرماخوردگی، تبخال تناسلی، زگیل تناسلی و حتی برونشیت را کاهش می دهد.

4. پیشگیری از بیماری ها

کره نارگیل به دلیل مقادیر بالای اسید های چرب زنجیره متوسط ​​که دارد باعث کاهش التهاب بدن شده و خطر ابتلا به بیماری های دیابت، پوکی استخوان، سنگ کیسه صفرا، بیماری کرون و حتی سرطان را از بین می برد.

5. ورزشکاران و بدنسازان

از آنجا که کره نارگیل دارای اسید های چرب زنجیره متوسط ​است توسط بدن به سرعت جذب شده و به عنوان یک منبع انرژی برای ورزشکاران و بدنسازان مورد استفاده قرار می گیرد.

6. منبع غنی فیبر غذایی

کره نارگیل حاوی مقادیر بالای فیبر خوراکی است که فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد؛
کلسترول خون و قلب : فیبر موجود در کره نارگیل به کاهش کلسترول خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را از بین می برد.
قند خون و دیابت : فیبر موجود در کره نارگیل به کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک می کند.

7. منبع آهن خوراکی

کره نارگیل بر خلاف روغن نارگیل حاوی مقادیر قابل توجه آهن است به همین دلیل با افزایش تعداد گلبول های قرمز خون به پیشگیری و درمان کم خونی فقر آهن یا آنمی کمک کرده و باعث افزایش اکسیژن رسانی به بدن می شود.


نویسنده: میلاد ملکی


1401/6/12

برچسب‌ها